Chokladmarängtårta!

Receptet på min tårta som jag hade när jag fyllde år. Bara för din skull Lisen <3

3 äggvitor
2 dl Socker
3 dl Kellogg's Rice Krispies

Chokladkräm:
3 äggulor
3/4 dl socker
3/4 dl grädde
50 g margarin
75 g mörk hackad blockchoklad

Fyllning:
Chokladkräm och mandariner på burk.

Garnering:
3 dl grädde och färska bär eller frukter.

Sätt ugnen på 150 g. Lägg bakplåtspapper i en plåt (ca 30*40 cm). Vispa äggvitor till skum. Tillsätt socker lite i taget under fortsatt vispning tills det blir styvt (kan vända på bunken utan att det rinner ut). Vänd sist ner flingorna. Bred ut smeten jämt på bakplåtspapperet. Grädda ca en timme. Låt svalna i ugn (kan med fördel stå hela natten). Häll äggulor, socker och grädde i en kastrull. Sjud upp under omrörning tills det tjocknar. Ta genast av kastrullen från värmen, tillsätt margarin och choklad. Rör så att det smälter, låt svalna.

Dela marängbottnen i två lika stora delar. Bred ut chokladkrämen, lägg på mandarinklyftor på ena delen. Lägg på den andra delen. Bred på vispad grädde. Garnera med färska bär eller frukter.

Tips!
Byt gärna ut mandarinerna mot tex: hallon eller jordgubbar.

Lycka till!

Mitt resultat :D



Hoppas det smakar :D

pussar perre

Kommentarer
Postat av: lisen

Haha tack pernilla! :D vad snäll du är! Ska prova den så snart som möjligt, hinner tyvärr inte baka den till min födelsedag men ska fixa det en annan gång:D<3 tack!

2009-10-05 @ 19:13:50
URL: http://morotsfantasten.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0